Ön jelenleg itt tartózkodik:  Szolgáltatások - Fogmegtartó kezelések - Gyökérkezelés

Gyökérkezelés, gyökértömés (kiidegelés)

Mi is az a gyökérkezelés?

A gyökérkezelés szó hallatán a legtöbb Páciens megrémül. A közhiedelemmel ellentétben a gyökérkezelés a modern, rendelőnkben alkalmazott érzéstelenítő szereknek köszönhetően teljesen fájdalommentes.

Gyökérkezelés során eltávolítjuk a fogbélből illetve a gyökércsatornából a gyulladt vagy fertőzött ér-ideg képleteket. A fogban lezajló gyulladásos folyamatok legnagyobb része fogorvosi beavatkozás nélkül a fog elhalásával végződik. Egy fájó fogat a legkönnyebb és legegyszerűbb kihúzni. De ne felejtsük el, hogy a hiányzó fogat ezek után valahogy pótolni kell. Ha ezt elmulasztjuk, akkor az ellentétes fogsorban levő fog egyre jobban kinő a fogsorból, a szomszédos fogak bedőlnek az üres területre, és ha már több fog is hiányzik, akkor túlterhelődnek a megmaradt fogak. Ezek következtében több fogat is elveszíthetünk a jövőben. Nem utolsó sorban a fogpótlás (híd, implantátum) sokkal drágább, mint a gyökérkezelés.

Miért szükséges a gyökérkezelés (kiidegelés)?

Rosszul záró, régi tömés miatt elhalt felső kismetsző és következményes tályogképződés gyökérkezelés előtt (balra), közvetlenül gyökértömés után (középen) és 3 hónappal később gyógyultan (jobbra)

Ha a fogszuvasodás megközelíti vagy eléri az ér-idegképletekben gazdag fogbélkamrát, lüktető fájdalommal járó fogbélgyulladás, gyökérhártyagyulladás alakul ki.

A gyulladt fogbél, ha nem kerül ellátásra idővel elhal, majd elfertőződik és a gyökércsúcs körül gennyzacskó alakulhat ki, melyből akár egy hatalmas ciszta is létrejöhet. Gyökérkezelés válhat szükségesség akkor is, ha a fogat erős ütés éri és elszakadnak a fogbelet tápláló erek. Ilyenkor a fog elhalhat, majd befertőződhet.

A gyökérkezelés célja tehát e gyulladt vagy fertőzőtt fogbél eltávolítása, ezáltal a panaszok megszüntetése. Amennyiben a gyökérkezelés sikertelen (feltáratlan gyökércsatornák, nem csúcsig érő gyökértömés, nem falálló gyökértömés) a fog körül góc alakulhat ki, ami ciszta- és tályogképződéshez, gennyes csonthártyagyulladáshoz vezethet. Ilyen esetben a fogat újragyökérkezeljük speciális gyökérkezelő eszközökkel majd szükség esetén sebészi beavatkozást (gyökércsúcs amputációs műtét) végzünk. Némely esetben azonban a folyamat már oly előrehaladott, hogy a fog eltávolítását kell javasolnunk.

Hogyan történik rendelőnkben a gyökérkezelés? Miért szükséges a hosszú távú sikerességért gépi tágítás és gépi bemérés illetve röntgenkontroll?

Sikertelen gyökértömés után (nem csúcsig érő, nem kellően feltágított, bakteriálisan fertőzött) kialakult gyökércsúcsi tályog

Sikertelen gyökértömés után (nem csúcsig érő, nem kellően feltágított,
bakteriálisan fertőzött) kialakult gyökércsúcsi tályog

A jó gyökértömés csúcsig ér, kompakt (falálló, kitölti a teljes gyökércsatornát) és kúpos. Rendelőnkben a gyökértömések ezen koncepció szerint készülnek.

A gyökérkezelés rendelőnkben általában két ülésben zajlik. Első lépésben megtörténik a gyulladt vagy fertőzőtt fogbél eltávolítása gyökérkezelő tűk (idegtű) segítségével. A fogbélbe 1 hétre gyógyszeres tömést („idegölő”) helyezünk, hogy elősegítsük a fog gyógyulását. Ezután készülhet a fogba a gyökértömés.

Mindezek rendelőnkben röntgenkontroll és egy elektronikus gyökércsatorna hosszt bemérő eszköz (apex-lokátor) segítségével történnek, hogy a teljes gyökércsatorna megmunkált legyen.

A nem ezen készülékek segítségével készült gyökértömés után a fogakban fertőzés maradhat, ami újbóli panaszok forrása lehet (cisztaképződés, tályogképződés, arcdagadással járó gennyes csonthártyagyulladás, gócbetegség, legrosszabb esetben még fekvőosztályos ellátást igénylő súlyos állapot is kialakulhat).

Rendelőnkben rendelkezésre állnak gépi gyökércsatorna tágító eszközök (hajlékony Ni-Ti tűk) is, melyekkel a bonyolult (kanyarulatos) gyökércsatorna alakok is kezelhetőek. Így nem marad feltáratlan gyökércsatorna, eltávolítatlan baktrérium tömeg. Ezek a későbbiekben gócbetegséghez vezetnének.

gyökérkezelés pécs, fog gyökérkezelés, kiidegelés, endodoncia, gyökérkezelés utáni fájdalom, gyökérkezelés ára, gyökérkezelés menete, endodontus pécs

Gyökérkezelés és gyökértömés folyamata rendelőnkben

A gyökértömést követően készül a "fedőtömés" (esztétikus tömés).

Egyes esetekben azonban (nagyfokú fogszövet hiány a szuvasodás következtében) a fogra korona vagy fogászati betét helyezése válhat szükségessé, melyet esettől függően a fog erősítése céljából esztétikus, üvegszálas gyökércsappal egészítünk ki.

Ez utóbbit a gyökércsatornában ragasztással horgonyozzuk el.

endoncia pécs, fog gyökérkezelés, kiidegelés, gyökérkezelés fájdalom, gyökérkezelés utáni fájdalom, gyökérkezelés árai, endodontus, gyökértömés

Porcelán koronával és gyökércsappal felépített gyökérkezelt fog

A legbonyolultabb esetben is képesek vagyunk a megoldásra (nyálrekesz izolálás a legtökéletesebb eredmény érdekében):

gyökérkezelés pécs, fog gyökérkezelés, kiidegelés, gyökérkezelés fájdalom, gyökérkezelés utáni fájdalom, gyökérkezelés árak pécs, gyökérkezelés videó, gyökértömés video

Gyökérkezelés és gyökértömés kofferdam (gumilepedő) izolálásban

Bizonyos esetben, ha a panaszok nem szűnnek vagy túl nagy gennyzacskó van a gyökércsúcson a fog megmentése érdekében gyökércsúcs amputációs műtét (rezekció) válhat szükségessé.

Elszíneződött a régebben gyökérkezelt fogam?!

A régebben gyökérkezelt elszíneződött fogak fehérítését elvégezzük plazmalámpával és a jól bevált Opalescence Endo anyag alkalmazásával. Utóbbi során visszafúrva a gyökértömés korona felőli részét erős oxidálószert helyezünk a fogba, majd ezt a kívánt eredmény eléréséig cserélgetjük.

Esztétikai fogászatunkon rendelkezésre áll a legmodernebb foghéj technológia!